پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد افزایش ۷ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را شرح می‌دهد علت ریزش مو در زنان به‌دلیل کمبود کدام ویتامین است؟ | دلایل ریزش مو در زنان قتل مدیرعامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو در تهران (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سشوار برای مو خوب است؟ | ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار نماینده کارگران: سپردنِ تعیینِ مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردنِ کارگران است بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | هر آنچه درباره زیتون باید بدانید برای رفع خستگی این غذا‌ها را بخورید دبیر کل خانه کارگر: دربرابر هر تصمیمی که بوی مقابله با امنیت شغلی بدهد، خواهیم ایستاد ورود سامانه بارشی به کشور طی سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید
سرخط خبرها

درمان سالانه یک میلیون بیمار خارجی در کشور | تحصیل ۷۰۰۰ دانشجوی خارجی در ایران

  • کد خبر: ۱۸۰۳۳۸
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
درمان سالانه یک میلیون بیمار خارجی در کشور | تحصیل ۷۰۰۰ دانشجوی خارجی در ایران
مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت گفت: سالانه یک میلیون بیمار خارجی به ایران جهت درمان مراجعه می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمدحسین نیکنام _ مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت در نشست خبری «روایت سلامت در دولت مردمی»، گفت: ما از این بخش تحت عنوان دیپلماسی سلامت یاد می‌کنیم که بستر مناسبی برای توسعه تعاملات بین‌المللی کشور است.

وی افزود: سه سیاست مهم در این بخش مدنظر ما است؛ اول بین‌المللی سازی ظرفیت‌های بخش سلامت کشور است که فعالیت‌های ما باید بازتاب بهتری داشته باشد تا ظرفیت ما در آموزش، درمان، تحقیقات و... مشخص شود. محور دوم فعالیت‌ها ایفای نقش موثر منطقه‌ای با اولویت همسایگان است؛ معتقد هستیم که بدون سلامت همسایگان، نمی‌توانیم از پایدار بودن دستاورد‌های سلامت خود هم مطمئن باشیم؛ چون ما مرز‌ها و همسایگان زیادی داریم. محور سوم نیز توسعه همکاری‌های علمی و اقتصادی و افزایش سهم کشور از بازار سلامت است که در زمینه دارو و تجهیزات با توجه به اینکه بخش عظیم نیاز خود را تامین می‌کنیم، ظرفیت صادرات را با توجه به قیمت مناسب و کیفیت بالا داریم.

نیکنام ادامه داد: تامین واکسن‌های مورد نیاز کشور در بحرانی‌ترین شرایط کرونا از دستاورد‌های مهم ما بود. تعمیق همکاری با سازمان‌های بین‌المللی سلامت محور از اقدامات دیگر ما بود تا از ظرفیت این مراکز استفاده شود. اتفاق خوبی سال قبل رخ داد که گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل مسئول تهیه گزارش آثار زیانبار تحریم‌های ظالمانه بر ایران شد و ملاقات‌هایی با انجمن‌ها، بیماران و مسئولین داشت.

وی افزود: پیرو شکل دادن همکاری با همسایگان در زمینه سلامت همکاری با گروه G۵ شامل کشور‌های ایران، افغانستان، عراق، پاکستان و سازمان بهداشت جهانی در دولت سیزدهم از سر گرفته شد. از نظر وضعیت سلامت ما وضعیت بهتری داریم و کارگاه‌های مختلف آموزشی برای متخصصان این کشور‌ها برگزار کردیم. ظرف ۸ ماه پایانی سال قبل نیز ۳ اجلاس با کشور‌ها داشتیم که در مورد بهداشت تجمعات مذهبی در آستانه اربعین حسینی، بیماری‌های مسری و... صحبت کردیم. همکاری‌های گروه G۵ در دنیا نمونه است و اجلاس بعدی هم در مهرماه با محوریت دارو برگزار خواهد شد. از پنجم تا هفتم مهرماه نیز نمایشگاه بزرگ دارو را (ایران فارما) داریم که با اجلاس همزمان می‌شود.

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، تاکید کرد: ایران جزو همکاری‌های شانگ‌های درآمده است. بریکس هم جمع اقتصادی است که زمینه‌های سلامت هم دارد و در همه این زمینه‌ها ما آمادگی داریم.

وی افزود: در زمینه آموزش ۷۰۰۰ دانشجوی خارجی در ایران در حال تحصیل هستند و سالانه حدود یک‌میلیون بیمار خارجی برای درمان به ایران می‌آیند. همچنین بیش از ۱۰ تفاهم نامه جامع همکاری دو جانبه در حوزه سلامت داشتیم و به تعمیق همکاری با فدراسیون جهانی آموزش پزشکی پرداختیم. ورود موثر در بازار دارو و تجهیزات پزشکی کشور‌های همسایه، تعمیق همکاری‌های دو جانبه در قالب دیدار با بیش از ۲۰ وزیر بهداشت و... گام مهم دیگر ما در این دولت بود. همکاری با کشور‌ها بین وزارتخانه‌ها تقسیم شده است و ما مسئول رابطه با کشور کوبا و سوییس هستیم.

نیکنام با بیان اینکه همکاری‌های بین‌المللی در ۵ حوزه دسته‌بندی می‌شود، گفت: یکی از این‌ها در حوزه ترویج ظرفیت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و توسعه سهم کشور ما از بازار آموزش عالی است. جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر دستاورد‌های بسیار ارزشمند در این زمینه داشته است که از جمله آن می‌توان به کسب رتبه دوم در منطقه در سال ۲۰۲۲ و کسب رتبه شانزدهم آموزش علوم پزشکی در جهان اشاره کرد. بالغ بر ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور ما با بین‌المللی‌سازی خود آماده جذب سهم قابل توجهی از این بازار هستند.

وی افزود: اولین شعبه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی در خارج از کشور در شهر کربلا شروع به کار کرده است که شعبه علوم پزشکی دانشگاه تهران است. این دانشگاه اکنون ۱۶۰ دانشجوی پزشکی و ۶۰ دانشجوی پرستاری و توانبخشی عراقی دارد که از طریق کنکور سراسری همین کشور جذب شدند. ایران هیچ پولی آنجا خرج نکرده است و همه هزینه‌ها توسط عتبه حسینی آستان حضرت امام حسین (ع) پرداخت شده است و از جانب ایران فقط جنبه آموزشی و علمی با ایران است. شعبه دانشگاه علوم پزشکی ایران در آفریقا نیز در غنا در دست اقدام است و دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در لبنان و شعبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاجیکستان نیز از گام‌های بعدی ما خواهند بود.

نیکنام با تاکید بر لزوم افزایش سهم گردشگری سلامت ایران، تصریح کرد: برای این کار یک شورای راهبردی داریم که ریاست آن وزیر بهداشت است و جلسه فردا با حضور شرکت‌های گردشگری سلامت برگزار خواهد شد.

وی افزود: اخذ گواهی‌نامه‌های IPD یک بحث مهم در این بخش است، چون بیمارستان‌ها باید شرایطی داشته باشند که بتوانند بیماران خارجی را پذیرش کنند. خدمات به بیماران بین‌المللی نقش کاملا مشهودی در توسعه اقتصادی بالغ بر ده‌ها شغل مرتبط با امر گردشگری سلامت خواهد داشت. اکنون بالغ بر ۲۴۷ مرکز درمانی کشور گواهی IPD دارند.

نیکنام با اشاره به بازار دارو و تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: سومین حوزه مالی بزرگ در دنیا بعد از نفت و اسلحه، دارو و تجهیزات است و بالغ بر ۷۰ درصد گردش مالی سلامت در دنیا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است. ما در ایران ۱۸۰ شرکت تولید کننده دارو و ۶۵ شرکت تولید کننده مواد اولیه و ۵۶ شرکت توزیع دارو داریم. بالغ بر ۹۸ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و این کار ظرفیت خوبی برای صادرات دارو و تجهیزات را در کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: البته تعداد شرکت‌های دارویی هنوز کمتر از استعداد‌های ما است و باید سرمایه‌گذاران به سرمایه گذاری در این بخش تشویق شوند. قیمت دارو‌های ایران مناسب و کیفیت آن‌ها نیز مناسب است از همین رو ما با پدیده قاچاق دارو‌های خودمان مواجه هستیم و این یعنی کیفیت دارو‌های ما خوب است. ما حتی در تولید دارو‌های های‌تک، واکسن نسل نوین و... هم قوی هستیم. همچنین ۵۰۰۰ شرکت فعال در حوزه تجهیزات پزشکی داریم. بسیاری از تجهیزات پیشرفته مانند روبات جراحی از راه دور در کشور تولید می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص صادرات واکسن‌ها نیز بیان کرد: واکسن کرونا و هپاتیت هر کدام به میزان ۲۰۰ هزار دوز به ونزوئلا صادر کردیم و همچنین به نیکاراگوئه هدیه داده‌ایم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->